Mordet på kirskålen

Ja, som jag önskar att det gick att mörda kirskål. Än så länge kan jag konstatera att jag endast lyckas få in några hårda slag men att kirskålen alltid reser sig igen. Vi bekämpar kirskål lite överallt i trädgården. För tre år sedan prövade vi att täcka över ett av trädgårdens fulhörn. Då såg det ut så här. Nu har kirskålen stått täckt i tre år och jag har lyft på övertäckningen. Kirskålen fanns kvar under plattorna. Tre år räcker alltså inte. Möjligen var den något decimerad. Nu har jag också försökt att rensa ut alla rötter, stora som små. Återstår att se om gräs kan gro här igen.

Om jag skulle ge ett råd till någon som vill pröva med övertäckningsmetoden för utrotning så skulle det vara – täck över ett ganska mycket större område än kirskålen du vill  döda.  Kirskålen försöker hela tiden krypa ut under övertäckningen så minst, minst 50cm marginal skulle jag gissa, troligen helst ännu mer.

Håll tummarna att jag lyckats här nu!

kirskål utrotad

Märkt , ,

Lämna en kommentar