November och nära döden

November är dödens månad. För mig. Det sista bladen faller från träden och skogen går i dvala. Omgivningen blir brun, och vardagen blir grå. Mörkret kommer tidigt om dagarna.

Alla har en relation till döden, det är ofrånkomligt. Vad som ligger i relationen kan vara allt från förnekelse, rädsla, himmel, helvete, längtan och pånyttfödelse.

Jag gillar november, jag gillar att möta döden, för den är en större del av mig sedan min mamma dog. I november är hon mera närvarande än någonsin.

Ingen kan förklara döden och få försöker. Jonna fångar de okända på bild på ett sätt som tilltalar mig. Döden är det okända som ingen av oss känner. Att få en bild tränger bort skräcken, gör det abstrakta verkligt och låter mig vila i ett svar på vad döden kan vara.

Fullmåne

Även om döden inte finns synlig i vårt samhälle så finns den inom oss, inte alla, inte just nu, men tillslut.

Myten säger att Astrid Lindgren inledde alla sina samtal med vänner med ”döden, döden” och sedan sa, ”så då har vi pratat nog om det”. Döden evigt närvarande, men inte bemött.

Så som årstiderna och naturen berättar min historia, berättar om liv och död blir jag lugn och hänförd. Solnedgångarna i november är som tagna ifrån Nangijala.

I november är döden nära.

Kommentera

