Doft av liljekonvalj året om

liljekonvalj

liljekonvaljer

Lilly of the Valley, liljekonvalj på engelska, ett så vackert namn som smeker öronen med sin ljudmelodi. Vi har ganska mycket liljekonvalj här omkring men jag kan aldrig förmå mig att plocka hem några. De glittrar på marken under träden som skogens diamanter, och jag vill inte förstöra skapelsen. Att sätta sig nära några liljekonvaljer ger en av dom bäst doftupplevelserna man kan få. Ja, när jag tänker efter så inser jag att jag menar det. Har svårt att komma på något som luktar mera förföriskt och njutbart än liljekonvalj.

Kanske är det också därför som jag hittat parfymen ”Diorissimo” ifrån Dior, och tagit till mitt hjärta. ”Diorissimo” tillhör en av parfymernas absoluta klassiker har jag läst mig till. Den har funnits i 57 år och har en ren liljekonvaljdoft.  Ibland vill jag inte ha den där kraftiga karaktären, då blandar jag helt enkelt ut doften med en annan blomdoftande parfym. Kanske skulle parfymkännare uppröras en aning av detta! Oavsett så uppskattar jag möjligheten att få känna doften av liljekonvalj året om, även om inget slår Lilly of the valley i egen hög person.

Diorissimo

Taggad , , , ,

Kommentera

