Om missförstånden med min man i trädgården

Häromdagen berättade jag för min man om en idé som går ut på att plocka bort en syrenhäck vi har på tomten och istället bygga avskärmare med klättrande vildvin på. Min man tyckte det lät som en bra idé men tyckte att vi skulle ta hänsyn till bygget av den nya grillplatsen. Varför då undrade jag, när den nya grillplatsen ligger 100 meter ifrån syrenhäcken jag menade. Mmm, vi var i tanken inte alls på samma plats och försökte genomföra den här idén.

Jag blev full i skratt när vi diskuterade ett växtstöd som vi kallade ”fotbollsmålet” och pratade om formen för detta. När jag ritade upp hur jag tänkt detta utseendemässigt visade de sig att vi inte ens hade sett samma geometriska form framför oss, jag en rektangel och han en trekant.

För att inte tala om den dagen jag spenderade med att rensa bort gräs och ogräs ifrån hallonlandet, som ligger på en sandbädd, och min man lite senare var där och sådde gräs för att han tyckte att det såg så tråkigt ut.

När vi arbetar med trädgården så blir det så uppenbart att vi så sällan förstår varandra, både när vi försöker eller när vi inte försöker. Vi har lärt oss en del av detta och låter sällan diskussionen gå särskilt långt utan att någon av oss får rita det vi menar när vi pratar om trädgården för att båda ska ha samma uppfattning om vad det är vi faktiskt pratar om.

Jag tycker allt detta varit komiskt och det har fått mig att skratta många gånger, än så länge lyckas vi i alla fall gräva gropar på samma ställe när den typen av projekt ska genomföras 😉 Däremot får det mig att undra lite över hur resten av våra konversationer egentligen går, och hur ofta vi lyckas vara på samma ställe i tanken?!

Taggad , ,

Kommentera

