Italiensk park – Parco Giardino Sigurtà

Precis fyllt många dagar med fina Italien. En av dagarna passade vi på att besöka Parco Giardino Sigurtà, en park som grundades för 395 år sedan. Vid entréen kan man hyra golfbilar vilket vi till en början kliade oss i huvudet över,  men parken är 600.000 kvm stor, så det fanns en förklaring.

För det här blogginlägget har jag bara valt bilder som visar de stora vyerna vilket var parkens signum. De enorma ytorna och de gigantiska intryck och blickfång som trädgårdens alla trädgårdsmästare skapat med framförallt träd och buskar genom århundradena.

Jag tycker absolut parken är värd ett besök om man befinner sig runt Gardasjön, Milano, eller i de norra vin-distrikten i Italien. Det kostade 12 Euro att gå in (juli 2012) och var inte alls mycket folk. Det går att gå runt hela parken, beroende på hur värmekänslig man är kan jag tänka mig att det varma sommardagar, framförallt i Augusti kan bli i hetaste laget.

Parken gjorde ett lugnt och stort intryck på mig, framförallt imponerades jag av de många olika blickfång som fanns ifrån så många olika vinklar, skapade med träd som växer upp över årtionden och ibland århundraden. Vilken fantastisk talang att kunna skapa så långsamt och så långt in i framtiden!

Taggad , , ,

Kommentera

