Trädgårdens nutid och framtid i samma bild

Hjärnforskare säger att mat med snabb energi ger korta tankar och mat med långsam energi ger långa tankar. Jag skulle vilja tilldela trädgårdsarbete samma effekt som långsam energi, alltså långa tankar. Just nu tänker jag på vad jag vill och behöver göra under hösten, runt jul, och under nästa vår för att få det som jag vill nästa sommar. Sen funderar jag också på året efter det, hur vill jag att allt ska se ut då. Vad är en rimlig målbild.

I trädgården tar jag inga genvägar för de straffar sig så snabbt att det inte är värt det. I trädgården tänker jag längre. Och gör saker som ska ge trädgårdslycka långt fram i tiden. Jag gillar det, att trädgården lär mig tänka längre. I allt.

Frö ifrån vildtulpan och pensé samsas på köksbordet med en sommarbukett med rödklöver och ängsblommor. Undrar om något av det vill gro nästa vår?!

Taggad , ,

Kommentera

