Krattar löv i Juli – vad har vi gjort med ekarna?

Det är något fel på ekarna. Det gör så ont i min trädsjäl att se dom. I år, 2012 upplever jag det som mycket värre än förra året. I den delen av Nacka som jag rör mig i så ser ekarna alla likadana ut. Bladen är ledsamt bruna och vissna. Vissa äldre ekar står emot mer och ser lite friskare ut. Oavsett vad det är de drabbats av så har de inte spridit sig i resten av Stockholm. I Tyresö har jag tex sett helt friska ekar. Letat här på nätet efter mer information om vad det är för något utan framgång. Tycker det verkar konstigt att något så uppenbart utbrett inte skulle vara uppmärksammat?!

Taggad ,

5 thoughts on “Krattar löv i Juli – vad har vi gjort med ekarna?

  1. Monika Jonsson skriver:

    Hej! Jag känner igen det du skriver om era ekar!! Jag upptäckte igår att flera av våra fantastiska ekar ser ut precis som du beskriver – bladen är bruna och vissna. Det gjorde mig väldigt ledsen och orolig, minst sagt. Vad kan det vara som händer med träden? Jag har sökt på nätet men hittar ingen information, konstigt tycker även jag, eftersom när jag nu sett mig omkring i området ser att många träd i nejden ser lika ledsna ut. Vi bor i Lännersta i Nacka – kanske bor ni i närheten? Något som kallas ”Plötslig Ekdöd” står beskriven på flera ställen, men jag tycker inte symptomen stämmer riktigt och det ska dessutom vara sällsynt i Sverige.

  2. Grävardotter skriver:

    Hej Mona! Ja, vi bor också i Nacka på andra sidan av Orminge. Jag håller med, vart ute och kollat lite idag och träden ser inte ut att ha skador på stammen som de ska få vid ”Plötslig ekdöd”. Hör gärna av dig om du får fatt på några svar om vad det är, jag ska leta vidare jag med. Mest för att jag tycker att det är underligt att det inte verkar finnas något om det.

  3. anders j rindö skriver:

    Rindö bor jag och har ca 4 stora och ett antal minde ekar på tomten. Alla med blad som visas på bilderna. Håller med att det är svårt hitta info om sjukdomen

  4. Stefan&mona skriver:

    Hej alla ekkramare!
    Vi som bor i Eknäs ser att alla, och det är många här som namnet antyder, har samma symptom. Inga andra träd verkar vara angripna.
    Det enda vi hittat om detta är er dialog. Skumt o ledsamt om det leder till att träden dör. Eken är ju trädens konung!

  5. Grävardotter skriver:

    Hej på er! För någon vecka sedan dök det upp svar om ekarna i Nacka i alla fall i lokaltidningen, mer om detta finns här https://stickling.wordpress.com/2012/07/28/sjuka-ekar-i-nacka-fortsattning/

Kommentera

